![]() | |
Kafarnaum jest obok Jerozolimy najczęściej wymienianym w ewangeliach miastem. Jezus uczynił je swoim miastem. Tutaj wybrał Piotra i pozostałych apostołów, dokonał licznych cudów, w miejscowej synagodze wygłosił mowę eucharystyczną. ![]() ![]()
Kościół-memoriał
Pozostałości domu św. Piotra
| |
Tradycja chrześcijańska
Jako pierwszy prace wykopaliskowe na terenie synagogi przeprowadził Anglik C. W. Wilson w 1866. Franciszkańska Kustodia Ziemi Świętej zakupiła teren ruin w 1894 zlecając dalsze prace badawcze H. Kohlowi i C. Watzingerowi (1905), br. Wendelinowi Hinterkeuserowi (1906-1915) i wreszcie w 1921 o. Gaudenzio Orfali. Ten ostatni oczyścił z gruzu i w części odrestaurował budynek synagogi, uważanej wówczas przez niektórych za pozostałości bożnicy z czasów Chrystusa (I w.). W jej pobliżu znaleziono mozaiki z ośmiokątnego bizantyjskiego kościoła z V-VI wieku. W latach 1968-1992 oraz 2000-2004 kontynuowali prace badawcze franciszkańscy archeolodzy Virgilio Corbo (†1991) i Stanislao Loffreda. Bizantyjska świątynia, według opinii badaczy, zastąpiła czczoną do IV wieku i odwiedzaną przez starożytnych pielgrzymów salę modlitewną (tzw. domus ecclesia). Była ona częścią zabudowań mieszkalnych z okresu rzymskiego (insula sacra). Chrześcijanie pochodzący z narodu żydowskiego - judeochrześcijanie - zarezerwowali to miejsce na cele kultu już pod koniec I wieku po Chr. Odnaleziono część pierwotnych zabudowań mieszkalnych, które starożytna tradycja identyfikowała z domem św. Piotra apostoła: wewnętrzny dziedziniec z paleniskami, schody prowadzące na dach oraz wejścia do najróżniejszych pomieszczeń. Zespół mieszkalny posiadał jedno wejście, przez które z centralnego dziedzińca wychodziło się na ulicę. Jak wynika z przeprowadzonych we wnętrzu monumentalnej synagogi sondaży pochodzi ona z V wieku po Chr. Przed jej powstaniem istniały w tym samym miejscu dwie wcześniejsze bożnice, jedna już w I wieku. Wokół synagogi odkryto gęstą sieć zabudowań miejskich. Najstarsze ruiny są datowane na V w. przed Chr. Odkryto również pozostałości z epoki brązu (III-II tys. przed Chr.). W 1991 poświęcono kościół-memoriał nad Domem Apostoła (arch. I. Vetta). Ma on chronić cenne dla chrześcijan pamiątki z czasów apostolskich oraz być miejscem modlitwy. Trzon konstrukcji, która podwieszona jest nad Domem Piotra rybaka, przypomina swym kształtem łódź. Również zewnętrzna dekoracja świątyni odwołuje się do symboliki rybackiej: stylizowane ryby, fale i sieci. Sanktuarium odwiedzili: 5 stycznia 1964 papież Paweł VI, zaś 24 marca 2000 Jan Paweł II Wielki. | |
1. Pozostałości Domu św. Piotra oraz bizantyjskiego kościoła (V-VI w.). 2. Starożytna zabudowa miasta. 3. Synagoga (IV-V w. po Chr.). 4. Klasztor oo. franciszkanów. 5. Mozaika pochodząca z bizantyjskiego kościoła. 6. Elementy architektoniczne pochodzące z antycznej synagogi.
| |
Z Pisma Świętego Jezus w Kafarnaum
Z nastaniem wieczora, gdy słońce zaszło, przynosili do Niego wszystkich chorych i opętanych; i całe miasto było zebrane u drzwi. Uzdrowił wielu dotkniętych rozmaitymi chorobami i wiele złych duchów wyrzucił, lecz nie pozwalał złym duchom mówić, ponieważ wiedziały, kim On jest. Nad ranem, gdy jeszcze było ciemno, wstał, wyszedł i udał się na miejsce pustynne, i tam się modlił. Pospieszył za Nim Szymon z towarzyszami, a gdy Go znaleźli, powiedzieli Mu: «Wszyscy Cię szukają». Lecz On rzekł do nich: «Pójdźmy gdzie indziej, do sąsiednich miejscowości, abym i tam mógł nauczać, bo na to wyszedłem». (Ewangelia wg św. Marka 1,21-38) Uzdrowienie paralityka
Wtem przyszli do Niego z paralitykiem, którego niosło czterech. Nie mogąc z powodu tłumu przynieść go do Niego, odkryli dach nad miejscem, gdzie Jezus się znajdował, i przez otwór spuścili łoże, na którym leżał paralityk. Jezus, widząc ich wiarę, rzekł do paralityka: «Synu, odpuszczają ci się twoje grzechy». A siedziało tam kilku uczonych w Piśmie, którzy myśleli w sercach swoich: «Czemu On tak mówi? On bluźni. Któż może odpuszczać grzechy, oprócz jednego Boga?». Jezus poznał zaraz w swym duchu, że tak myślą, i rzekł do nich: «Czemu nurtują te myśli w waszych sercach? Cóż jest łatwiej: powiedzieć do paralityka: Odpuszczają ci się twoje grzechy, czy też powiedzieć: Wstań, weź swoje łoże i chodź? Otóż, żebyście wiedzieli, iż Syn Człowieczy ma na ziemi władzę odpuszczania grzechów - rzekł do paralityka: Mówię ci: Wstań, weź swoje łoże i idź do domu!». On wstał, wziął zaraz swoje łoże i wyszedł na oczach wszystkich. Zdumieli się wszyscy i wielbili Boga mówiąc: «Jeszcze nigdy nie widzieliśmy czegoś podobnego». (Ewangelia wg św. Marka 2,1-12) Mowa eucharystyczna
W odpowiedzi rzekł im Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Szukacie Mnie nie dlatego, żeście widzieli znaki, ale dlatego, żeście jedli chleb do sytości. Troszczcie się nie o ten pokarm, który ginie, ale o ten, który trwa na wieki, a który da wam Syn Człowieczy; Jego to bowiem pieczęcią swą naznaczył Bóg Ojciec». Oni zaś rzekli do Niego: «Cóż mamy czynić, abyśmy wykonywali dzieła Boże?» Jezus odpowiadając rzekł do nich: «Na tym polega dzieło zamierzone przez Boga, abyście uwierzyli w Tego, którego On posłał». Rzekli do Niego: «Jakiego więc dokonasz znaku, abyśmy go widzieli i Tobie uwierzyli? Cóż zdziałasz? Ojcowie nasi jedli mannę na pustyni, jak napisano: Dał im do jedzenia chleb z nieba». Rzekł do nich Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Nie Mojżesz dał wam chleb z nieba, ale dopiero Ojciec mój da wam prawdziwy chleb z nieba. Albowiem chlebem Bożym jest Ten, który z nieba zstępuje i życie daje światu». Rzekli więc do Niego: «Panie, dawaj nam zawsze tego chleba!» Odpowiedział im Jezus: «Jam jest chleb życia. Kto do Mnie przychodzi, nie będzie łaknął; a kto we Mnie wierzy, nigdy pragnąć nie będzie. Powiedziałem wam jednak: Widzieliście Mnie, a przecież nie wierzycie. Wszystko, co Mi daje Ojciec, do Mnie przyjdzie, a tego, który do Mnie przychodzi, precz nie odrzucę, ponieważ z nieba zstąpiłem nie po to, aby pełnić swoją wolę, ale wolę Tego, który Mnie posłał». (Ewangelia wg św. Jana 6,22-38) | |
Modlitwa Prowadzący: W tym świętym miejscu, w którym objawiła się Boża dobroć i miłość względem ludzi, zanieśmy błagania do Jezusa Chrystusa, naszego Pana i Zbawiciela. Wszyscy: Wysłuchaj nas Panie. 1. Chryste, dobry Pasterzu, Ty powołałeś Piotra i Apostołów, aby przekazali nam prawdę Ewangelii, strzeż i umacniaj wiarę Ojca Świętego i biskupów. Ciebie prosimy: Wysłuchaj nas Panie. 2. Chryste, manno zesłana z nieba, Ty żywisz Kościół Ciałem i Krwią swoją, spraw abyśmy dzięki mocy tego pokarmu kroczyli drogą życia. Ciebie prosimy: Wysłuchaj nas Panie. 3. Chryste, Jedyny kapłanie Boga Najwyższego, Ty powierzyłeś kapłanom sprawowanie Twoich sakramentów, daj, aby postępowaniem naśladowali to, co wykonują. Ciebie prosimy: Wysłuchaj nas Panie. 4. Chryste, niebiański Lekarzu, Ty dajesz nam swój chleb jako lekarstwo nieśmiertelności i zadatek zmartwychwstania, przywróć zdrowie chorym i ożyw nadzieję grzeszników. Ciebie prosimy: Wysłuchaj nas Panie. Prowadzący: Panie Jezu Chryste, umocnij naszą wiarę, aby nasze uwielbienie było miłe Tobie i przyniosło Kościołowi owoce życia nowego. Ty, który żyjesz i królujesz przez wszystkie wieki wieków. Wszyscy: Amen. | |